Kikutstua, Nordmarka, 0890 Oslo
hovedmeny Forside Om Kikutstua Bestilling Priser og vilkår Seminar Kikutstuas meny Utstilling Vær og nettkamera Aktiviteter
Flere valg:
Plakat

Utstilling på Kikutstua


 

16. juni 2018 åpner en kunstutstilling av fire billedkunstnere som til daglig tilrettelegger og formidler Edvard Munchs kunst. Nå skal de vise turfolket sine arbeider gjennom maleri, grafikk, skulptur og blandingsteknikk. Tittelen på utstillingen, Bindinger, er åpen, men inneholder også forbindelser de fire har gjennom mange år som kollegaer på Munchmuseet, ved siden av egen kunstnerisk praksis. Utstillingen varer til 15. desember 2018.

 

Arne Borgan (f. 1972) viser en serie på 12 kulltegninger med tittelen Nordmarka Noir. Tegningene er laget i løpet av mai og juni 2018 og viser abstraherte motiver av natur og dyreportretter på farget, brettet og krøllet papir. Arne Borgan jobber med lyd, skulptur, tegning og installasjoner. Han har stilt ut ved en rekke institusjoner og har flere musikk-utgivelser bak seg.

Utdannelse: Statens kunstakademi 1997-2002

Arne Borgan, Nordmarka noir, kull på papir
Arne Borgan, Nordmarka noir, kull på papir


Tor-Björn Adelgren (f. 1961) lager figurer i tre og lar dem leve sitt liv. «Skogen og havet gir oss det vi trenger. Jeg låner litt og gir tilbake.» Fugl, fisk eller midt imellom.

Utdannelse: Statens Håndverks- og Kunstindustriskole 1993-1998.

Tor-Björn Adelgren, Skiflyger, tre, gouache
Tor-Björn Adelgren, Skiflyger, tre, gouache

 

Mads Olsson (f. 1961) bruker en koldnål til å prege motivet direkte inn i en trykkplate av metall. Streken får ofte en såkalt grad, som kan beskrives som en liten plogfure eller kant av metall. Den tar til seg sverte sammen med selve streken i platen under innsvertingen, når platen skal trykkes. Dette gir koldnålsraderingen sitt karakteristiske preg.

Utdannelse: Statens håndverks- og kunstindustriskole 1980-83. Statens kunstakademi 1983-87.

Mads Olsson, Par, koldnålsradering
Mads Olsson, Par, koldnålsradering

 

Hans Arentz (f. 1951) har arbeidet i museumsverden i mange år. Han har de seneste årene utviklet en egen kombinasjonsmetode av maleri og foto-overføring. Denne metoden gir stor grad av frihet og åpner for tilfeldigheter og «feil», noe som blir en del av det maleriske uttrykket. Han plukker fra et mangfold av ulike materialer i sin produksjon. Arbeidene på denne utstillingen tar utgangspunkt i Kikut som et ski- og sykkel-eldorado i Oslos «forhage».

Utdannelse: Strykejernet tegne- og malerskole 1987-1989.

Hans Arentz, Rundt hjørnet (detalj), akrylmaling på pleksiglass
Hans Arentz, Rundt hjørnet (detalj), akrylmaling på pleksiglass